Leter du etter en SaaS landingsside mal / template som konverterer? Dette oppsettet har økt konverteringsraten med opp til 40%.
I denne artikkelen tar jeg for meg de vanligste problemene jeg har jeg har møtt til ved optimalisering av Landingssider i SaaS segmentet, og presenterer videre et detaljert landingsside template / mal med instruksjoner for å oppnå best mulige resultat.
Den er både basert på egne erfaringer og en rekke artikler fra ledende eksperter på området som bla.: Joanna Wibe, Dan & Louis-Xavier, Jonathan Dane, Pedro Cortes samt mange fler.
Innhold:
- Presentasjon av landingsiden
- Strukturen
- Header / Hero seksjon
- Social proof
- Omtal kundens problem
- Hvordan fungerer tjenesten (hvordan produktet/tjenesten fikser målgruppens problem)
- Tydeliggjør fordeler
- Fortell hvordan du bruker varen/tjenesten
- Mer Social proof
- Hoved CTA
- Alternativ CTA
- Fokus på demoer og samtaler med teamet
- Bruk leadmagnet
1. Landingsside mal for SaaS
I denne artikkelen har jeg laget en landingsside mal, der jeg viser frem løsningen på de vanligste problemene jeg har jeg har møtt til ved optimalisering og redesign for SaaS segmentet.
En landingsside konverter best når den besvarer målgruppens innvendinger, slik at brukerne raskt skjønner om den kan løse deres problem.
Landingssiden må adressere målgruppens smertepunkter, med et løfte om en løsning lett tilgjengelig. Og videre overbevise dem til å gjøre det vi ønsker, det være seg fylle ut et kontaktskjema, få en gratis prøveversjon, eller be om en demo.
2. Strukturen i en landingsside mal
Struktur er essensielt når du endrer eller bygger sider med fokus på konvertering. En god struktur gir deg en ryddig og repeterbar prosess for å vise alt du ønsker å selge på best mulig måte.
Slik strukturerer en SaaS landingsside mal som konverterer. Og du kan bruke den i hvilken som helst kontekst du trenger produktet/tjenestens behov. (Settes opp i denne rekkefølgen!):
- Header / Hero seksjon
- Social proof
- Hvordan fungerer det
- Tydeliggjør fordeler
- Fortell hvordan du bruker varen/tjenesten
- Mer Social proof
- Hoved CTA
- Alternativ CTA
Her er mer informasjon om hver seksjon og hvorfor de er som de er.
3. Toppen av landingssiden (hero seksjonen)
Denne er helt avgjørende for å få brukeren til å henge med videre. Flere ting må være på plass for at det skal skje:
- Overskriften – Utbyttet med tjenesten, eller verdiforslaget om du vil, må fremkomme her. «What’s in it for me» overfor brukeren må være glassklart i overskriften, og lede videre til introduksjonen.
- Introduksjon – denne tittelen skal begynne å svare på den første innvendingen som kommer opp «Hva er dette?».
- Støttetekst – dra nytte av dette avsnittet for å støtte og kort forklare hvordan løsningen fungerer eller hvilket problem den skal fikse.
- Handlingsoppfordringer / CTA – noen mennesker kan være klare til å prøve det enten fordi de er mer åpne for å prøve ting ut eller fordi problemet du løser er et stort smertepunkt for dem. Uansett bør du alltid ha en klar og synlig Handlingsoppfordring, så hvis folk er interessert i å prøve/kjøpe, trenger de ikke å lete etter ett kontaktpunkt.
- Forhåndsvisning – du kan ikke gå ut fra at folk vil lese teksten din. Så for å gi hjelpe brukeren å raskt forstå hva du leverer, bør du vise hvordan din vare/tjeneste løser brukerens problem?
Krav til en god hero seksjon:
- Svarer kort på spørsmålene «Hva det er?» og «Hva gjør det?
- Skaper interesse for å fortsette å bla gjennom siden slik at du kan fortsette å vise dem. Ha klare CTA-er som har mye kontrast og skiller seg ut i tilfelle folk ønsker å gå videre med en gang.
- Viser hvordan løsningen eller problemet kan se ut.
4. Sosial proof / Referanser og omtaler
Hensikten er å vise autoritet tidlig på siden, slik de får tillit til deg som selger så raskt som mulig i brukerens tankeprosess.
Ikke glem å forklare folk hvorfor disse logoene er her.
Dette er også et bra sted å forsterke effekten med små tekster som feks. «400+ selskaper stoler på» og lignende.
Social proof 1. Vis frem de mest gjenkjennelige bedriftene. Det hjelper for både autoritet og målretting.
Vis de største og/eller mest gjenkjennelige firmaene som bruker din vare/tjeneste. Det skaper autoritet raskest.
Dette ikke er rett stedet for omtaler. Her skal du gi en lettfattelig sniktitt på resultatene for å bygge autoritet før du selger inn tjenesten fra kundens perspektiv.
Og det gjør du ved å…
5. Omtale kundens problem
Slik gjør du det mye enklere å forstå løsningen du tilbyr for å løse problemet. Det bidrar også til å forsterke opplevelsen av hvor plagsomt problemet er, og hvor sterkt kunden ønsker å løse det.
Jeg har sjelden sett landingssider som godt beskriver problemet før de forklarer hvordan det kan fikses. Dette fører alt for ofte til innvendinger fra brukerne som feks: «Jeg forstår ikke hvordan det fungerer» eller «Jeg vet ikke om det kan fikse problemene våre«.
Å omtale kundens problem er en enkel måte å adressere innvendinger, skape tillit, og unngå at brukerne forsvinner før de har lest om det du selger. Derfor er dette en viktig del av min landingsside mal.
Tittelen – sørg for at du presenterer problemet ved å påpeke svakhetene i dagens løsning. Du må gjerne være direkte, da det vil gjøre det tydeligere for målgruppen din.
Statistikk – enkel måte å forklare hvor ille smertepunktene er, hvor mye du forstår dem, og hvor mye de kan forbedres. Det er ikke sikkert målgruppen er klar over dette, så minn dem om problemstillingen når de besøker nettstedet ditt. Det vil gjøre forslaget ditt fordelaktig i deres øyne.
Forhåndsvisning — en enkel måte å hjelpe forklaringen din på er å ha minst ett bilde. Selv om du ikke er en dreven designer, kan du benytte et illustrerende skjermbilde.. For eksempel å ha mange varsler, en full innboks, rotete faner eller hva enn som materialiserer målgruppens smertepunkt.
Tekst – Bruk samme struktur som teksten i overskriften og sørg for at du kan forklare punktene så kort og presist som mulig. Du kan bruke noen visuelle hjelpemidler som streker, kanter fet eller farge for å få den til å skille seg enda mer ut.
Beskrivelse av målgruppens problem i overskrift og subheading.
6. Hvordan fungerer tjenesten (hvordan produktet/tjenesten fikser målgruppens problem)
Etter å ha introdusert problemet du kan fikse, er det på tide å vise nøyaktig hvordan du vil fikse det og hva som er fordelene med å fikse det med ditt produktet/tjeneste.
Tittelen – bruk den som en motsetning til tittelen du brukte da du forklarte problemet. Hvis du skrev «Å gjøre X ting manuelt tar evigheter» i forrige seksjon, prøv «Vi automatiserer X ting du før måtte gjøre manuelt«.
Forklaringene – sørg for at du enten forklarer trinn for trinn (3–5 er ideelt) hvordan produktet/tjenesten din fungerer. Eller hvordan den kan løse de 3 største problemene er skissert i forrige avsnitt. Pass på at du er så spesifikk som mulig og ikke skriv ting som «Vi gjør X-tingen bedre/raskere/enklere», siden det egentlig ikke betyr noe.
7. Understrek og forsterk fordelene
Her legger vi egenskaper og fordeler Å supplere med eksempler og/eller statistikk er en effektiv måte å tydeliggjøre budskapet.
Har du for eksempel mange integrasjoner, så er dette stedet å legge dem. Er det mange, så kan det være greit å legge frem et utvalg av mest brukte, for så å legge en link til en side som viser alle.
Pass på at logoene du presenterer er representative for målgruppen din. Betjener du bilbransjen er ikke tannleger relevant.
8. Fortell dem hvordan de kan bruke det
En enkel måte å få folk til å forstå verdien du leverer, er å vise dem hvordan bruk gir dem bedre resultater. Dette fungerer fordi det er ikke du som forteller dem, de tenker det selv!
Tittelen – Hold denne rask og presis.
Beskrivelse – Bruk denne til å forklare hvordan brukeren får fordelene
Slik løses problemet – vis brukeren steg for steg hva som skal gjøres, og ta brodden bort ved å fjerne risiko.
9. Mer social proof
Nå som folk forstår hvilke problemer du fikser og hvordan du kan fikse dem, er det på tide å bevise for målgruppen at andre har fått resultatene de ønsker. Bruk omtaler og casestudier hvis du har det.
Gjør det relaterbart – Sørg for at teksten i så stor grad som mulig er skrevet på målgruppens premisser. Dette viser at hvis det har fungert for andre lignende selskaper, må det også fungere for målgruppen.
Bilder er effektfullt – du kan ikke stole på at folk vil lese attester, men du kan vise kjente personer, bilder av lignende selskaper eller selskaper enda større enn dem for å fange oppmerksomheten deres og øke sannsynligheten for at de vil lese og stole på attester.
Selve anbefalingen – bruk resultatbaserte omtaler så mye som mulig, da det er det folk kommer til å kjøpe til slutt. Prøv å holde dem korte presise, slik at du tydelig formidler verdien du allerede har gitt til andre kunder.
Hoved CTA, den viktigste handlingen på siden vi ønsker at brukeren skal gjøre.
10. Landingssidens hoved CTA
Etter å ha gått igjennom all denne informasjonen vil noen interessenter allerede være klare til å konvertere. Gi dem en enkel måte å gjøre det på før du mister dem, og risikerer å aldri få dem tilbake.
Avklar de neste trinnene – sørg for at du har enkel og tydelig vei å gå etter å ha klikket på CTA er, slik at de vet hva som venter dem. Det gjør at de som først setter i gang også fullfører. Og de ikke gjør det har større mulighet for å returnere da de vet hva som venter.
Tydelige CTA-er – ha alltid synlige og enkle CTA-er slik at folk kan finne dem.
11. Alternativ CTA
Forskjellige mennesker vil ha forskjellige spørsmål, og ha større eller mindre sannsynlighet for å konvertere. Med noen alternative / lav-engasjement-CTAer kan forsøke å fange potensielle kunder som ikke gjorde handlingen på første alternativ.
Gi et alternativ til de som ikke umiddelbart konverterer. Det hjelper å holde dem interesserte og i loopen.
11. Fokuser på demoer og samtaler med teamet
Forklar hvorfor de bør snakke med deg eller be om en demo. Og samtidig påpek at du eller et helt team også sitter klar til å hjelpe kunden å nå sitt mål med ditt verktøy. Dette er overbevisende mer enn å be direkte om en demo.
Legg til CTA’er med lavere forpliktelse. Du kan gjøre en chat eller epost lett tilgjengelig Påpek feks. kundetilfredshet og evt. responstid.
(bilde)
For de som ikke konverterer med en gang, så er dette en super måte å fange inn kontaktinfo til interessenter med lavere intensjonsnivå.
Statistikk hjelper alltid med å støtte det du forklarer. Eksempelet på min landingsside mal lar responstiden brukeren vite hvor lang tid det de kan forvente (Pro tip: sett gjerne en kunstig lang tid, så blir brukeren positivt overrasket).
Det er ingen bedre måte å vise at du har et støtteteam enn ved å vise hvem de er og minne dem på at de har ekte mennesker som hjelper dem med å oppnå bedre resultater.
12. Bruk av leadmagnet på landingsside mal
Hvis du bruker Inbound Marketing for å få potensielle kunder, har du sannsynligvis allerede en leadmagnet. Dette er en fin måte å bygge kontakt med interessenter, og hente kontaktinformasjonen deres i tilfelle salgs-/supportteamet ditt ønsker å følge opp.
– Men her må du være forsiktig. Sørg for at leadmagneten er av en slik art at det gir mening å følge opp de som laster den ned.
Det er også et bra verktøy for å fange potensielle kunder i større skala enn hva et lite salgsteam kan gjøre selv.
Her kan du besøke selve selve landingssiden.
Og du må gjerne benytte både koden, layout og alt annet på den siden. Det er derfor den er der.
Hvis dette er noe du ønsker å ta tak, men ikke har tid selv, eller ikke føler deg skikket, så må du gjerne ta kontakt for en liten prat