Sett opp Conversion API i WordPress – gratis, og uten teknisk kompetanse

Conversion API i Wordpress

Den enkleste måten å sette opp Facebooks Conversion API er gjennom Meta for WordPress Plugin – som faktisk også er gratis.

Bakgrunn

Conversion API er et verktøy for attribusjon og konverteringsoptimalisering av annonser i Meta. Å sette opp dette fra Facebook og på nettsteder er en komplisert prosess, som involverer mye oppsett i andre plattformer som Tag Manager, og betalte tjenester fra Google eller AWS.

Derfor her jeg ofte satt bort denne jobben til utviklere, eller rett og slett sett på om det var/mulig å levere like gode resultater uten.

I begynnelsen var det ikke nødvendig, men jeg ser nå at det er blitt det. Særlig i kontoer der en har bra med data.

Selve pluginen er laget av Facebook selv. Tanken er en skal kunne administrere annonsekontoen rett inn i WordPress, noe den ikke gjør så bra. Jeg var ikke klar over at den hadde kobling til CAPI før jeg så en post fra Jon Loomer om akkurat dette.

Slik gjør du

  1. Installasjonen er svært enkel. Søk opp «Meta pixel for WordPress», og trykk på «Installer». Velg «aktiver» når knappen blir blå.
  2. Når pluginen er aktiv, så går du under «Plugins», finn «Meta pixel for WordPress», og trykk på «settings» under tittelen.
  3. For å komme videre må du klikke på «Get started».Conversion API i WordPress - Get started
  4. Så må du logge deg inn i Facebook kontoen din.
    Conversion API i WordPress - Continue-as Jørgen
  5. Nå må du inn i Business manager hvor skal du lage en «Access Token». Då går du til under «Event Manager» og trykker på «Settings». Her klikker du på «Generate Access Token». Når den vises, kopier den, og lagre den ett sted hvor du enkelt finner den igjen.
    Conversion API WordPress - Lag access token
  6. Neste steg er å klikke på «Choose a partner». Da får du opp en rekke partner valg. Du velger WordPress.
    Conversion API WordPress - Velg Partner Worpdress
  7. Sørg for å velge riktig Business Manager, Facebook side, evt. Instagram profil, annonsekonto og Meta Pixel.
  8. Sørg for å gi Appen tillatelse til å «Manage you business».
    Conversion API WordPress - gi appen tillatelse til å administrere Business Manager
  9. Marker at du kobler siden til Facebook gjennom å dele Token.
    Conversion API i WordPress - Koble til Facebook
  10. Og til slutt merk at du sender nettside eventer fra Siden til Facebook gjennom Conversion API.
    Conversion-API-Wordpress - Send eventer til Meta gjennom CAPI

Da er installasjonen klar, og du er i prinsippet ferdig.

Hva skjer nå?

Hvis du allerede har hendelser laget gjennom Tag Manager eller i Ads Manager, så trenger du ikke gjøre noen ting.

Hvis ikke, så må du sette opp Custom events.

Uansett, nå som Conversion API er på plass, så vil du se 2 sett med hendelser, ett fra nettleser og ett fra server. Facebook vil deduplisere disse, slik at du ikke mottar duplikater.

NB! Det er viktig at hendelsene er satt opp korrekt. Hvis ikke vil du bare forsterke feilsignalene som sendes algoritmene, og resultatene vil blir deretter dårlige.

Så sjekk at hendelsene fungerer. Det gjør du under «Events manager», og «Test eventer». Husk å velge riktig pixel om du har flere.

Hvis alt er ok, så skal du se en tabell som ser slik ut, der du både har «Nettleser» og «Partnerintegrasjon» til høyre for hendelsene.

Conversion API i WordPress - Sjekk hendelser

Ser du bare «Nettleser», så kan det tenkes at ingen hendelser er registrert etter at du gjorde installasjonen. Da kan du gå inn på siden selv, og trigge hendelsene. Vanligvis går dette raskt.

Selv om det er enkelte fordeler med å gjøre prosessen manuelt (og kostbart), så er dette en helt habil måte å komme i gang på – helt gratis.

Nå er det din tur 🙂

Synes du dette er interessant?

Sjekk mine maler og verktøy for å få hjelp til både bedre skriving, markedsføring og å spare masse tid.