
«Filmstjernekropp på 3 mnd», eller «3 mnd med personlig trener til kr 1900 pr time? Samme tjeneste – hva ville du valgt?
En tekstforfatters oppgave i markedsføring er å gjøre den oppfattede verdien av en vare/tjeneste så høy som mulig.
For å ta eksempelet over, har det mest verdi for deg å få en kropp som en filmstjerne på 3 måneder, eller å ha en personlig trener i 3 måneder (med det slit, og kostnadene det medfører)?
Første alternativ spiller på utbyttet, mens det andre kun på innsatsen.
Og vi mennesker er laget slik at vi er villig til å gå svært langt for å nå våre drømmer. Men vi er enda mer redde for å tape noe.
Oppsummert så gir vinklingen med filmstjernekropp følgende:
- En drøm som kan bli virkelighet
- Et mål å jobbe mot
- En konkret tidslinje
Mens vinklingen med personlig trener gir:
- En konkretisering av hva som koster
- 3 måneder med blodslit
- Ingen mål å jobbe mot
Så hvordan kan du bruke denne kunnskapen i din markedsføring?
I markedsføring er det avgjørende at en klarer å finne det utbyttet målgruppen ønsker. Husk at kunden er helten i sin egen historie, og din vare/tjeneste er kun et verktøy for at kunden skal nå sitt mål.
Som i de andre artiklene, så har jeg en formel med et eksempel du kan bruke som veiledning.
Som tekstforfatter er jobben å finne ut:
- Hva som er målgruppen sitt problem?
- Hvilke utfordringer kommer med problemet?
- Hva skal til for at problemet løses?
- Hva er utbyttet/premien når problemet er løst?
En profesjonell tekstforfatter legger det meste av sin innsats i denne delen av jobben. Når en har dette på plass, så kan en bruke følgende formel for å kommunisere et verdiforslag.
Formelen:
- [Overskrift] – Selg inn utbyttet
- [Smertepunkt] – Konkretiser målgruppens smertepunkt
- [Forsterk og utbroder] – Understrek smertepunktet, og ta med noen utfordringer som følger med det
- [Fjern smertepunkt] – Vis en situasjon der smertepunktet er tatt bort
- [Løsning] – Tilby en løsning
- [Handling] – Fortell hva de skal gjøre videre
Her er et eksempel med uthevede områder.
Overskrift
Skulle du ønske kundene tok kontakt med deg?
Smertepunkt
Det er bare 2 måter å få betalende kunder på:
1. Ta kontakt
2. Få dem til å kontakte deg
De fleste virksomheter faller i kategori 1.
Selv om du er best i det du driver med, så er det ingen garanti for at din målgruppe er sikker på at du kan løse deres problemer.
I hvert fall hvis de ikke vet om deg.
Og du har lav merkevareautoritet.
Forsterk smertepunkt
Som et resultat bruker du gjerne mange tusen kroner bare på å få et enkelt lead, og du er konstant bekymret for når det neste kommer.
I beste fall får du kunder gjennom bekjente.
I tillegg så har du kanskje problemer med å kommunisere den reelle verdien av hva du tilbyr.
Hva skjer på nettsiden min? Hvordan kan jeg skille meg ut, Hva skal jeg poste, og hvor?
Fjern smertepunkt
Se for deg at du/din merkevare ble sett på som en autoritet innen ditt fag?
Du får salg, men det føles ikke som om du selger. Det kjennes mer som avslappede samtaler.
Kunden tar kontakt med deg – på daglig bases. Og din eneste bekymring er hvordan du kan levere på etterspørselen.
Du er nå i en posisjon til å sette dine egne premisser.
Hvordan i all verden skal jeg komme meg dit?, sier du.
Tilby løsning
Her kommer vi inn.
Dette får du:
-> Autoritetsbygging (Vi gjør alle de tunge løftene for deg gjennom å skrive overbevisende Linkedin profiler, salgssider og landinggsider.)
-> Autoritets coaching (Lærer deg samme strategi som fikk meg fra 700 til 12000 følgere på 12 mnd, med gjennomsnittlig 5 innkommende forespørsler pr dag)
-> Autoritets aksellerator (Merkevarepakken med maler, cheatsheets og formler for å kommunisere verdien av din merkevare.)
… Og alt med en 100% pengene tilbake garanti.
Hvis du mener vi ikke er gode nok, så skal du slippe å forklare hvorfor. Du får pengene tilbake med en gang.
Handling
Er du seriøst interessert i å bygge autoritet for din merkevare?
La oss få dette i gang!
Send meg en DM, eller klikk deg videre til siden min og sjekk tilbudet.
Vi sees på toppen!
Referanse:
Denne teksten er (skamløst) oversatt fra Jessie Van Bruegel sin eminente karusell med instruksjoner om hvordan du kan optimalisere din Linkedin profil