5 hovedpilarer i SEO hjelper deg å lykkes med søkemotoroptimalisering, gjennom å forstå elementene som utgjør en vellykket strategi.
Hva er de 5 hovedpilarer i SEO?
Disse 5 pilarene er viktig for å lykkes med din digitale markedsføringsstrategi
Det påvirker utformingen og innholdet på nettstedet ditt, blogginnleggene dine og betalt annonsering i tillegg til alt annet. Det er kjernekomponenten i en leadgenereringsprosess som spenner over hele markedsføringstrakten.
Etter å ha lest denne bloggen, vil du ha en bedre forståelse av de 5 hovedpilarene i SEO og hvordan de fungerer sammen for å skape suksess for virksomheten din på nettet.
Hva er SEO?
SEO står for «Search Engine Optimization», en fancy måte å si: «Gjør nettstedet ditt mer synlig for søkemotorer.» Ønsket resultat av SEO er å gjøre nettstedet ditt enkelt for søkemotorer å gjennomsøke og indeksere, noe som bidrar til å returnere relevante resultater når folk søker etter ting på nettet. Nettstedets plassering måles ved rangeringen av nettstedet ditt på søkemotorresultatsiden – eller SERP-er.
Målet med SEO er å:
- Forbedre din tilstedeværelse på nettet
- Drive organisk trafikk
- Gi verdifull informasjon på nettstedet ditt
- Konverter trafikk av høy kvalitet til potensielle kunder av høy kvalitet
- Organisk trafikk regnes som trafikk av høyere kvalitet. Vanligvis søker disse brukerne aktivt etter en bestemt tjeneste, produkt eller emne.
- Når en bruker finner et nettsted med høyere rangering, kan det føre til bedre engasjement, intensjon og til slutt konvertering.
Hvilke er de 5 hovedpilarer i SEO?
SEO består av en rekke forskjellige faktorer, men det er fem hovedpilarer som underbygger enhver effektiv SEO-strategi: grunnleggende, teknisk, innhold, virksomhetsoppføringer og siteringer, og koblingsbygging.
Selv om det finnes andre søkemotorer, med en markedsandel på +92 % av brukersøk, er Google fortsatt den primære søkemotoren folk bruker hver dag for å undersøke emner, virksomheter, produkter, tjenester og geografisk plassering, samtidig som de holder seg oppdatert på nyheter og trender.
Google er fortsatt søkemotoren i fokus for SEO- og markedsføringseksperter.
-
Grunnleggende SEO
Søkemotorsøkeprogrammer blir stadig bedre til å forstå nettsteder, men grunnleggende SEO-strategier må fortsatt være synlige i søk. Ved å evaluere grunnleggende SEO-områder kan du vurdere om nettstedet ditt oppfyller standarden eller ikke. Her er det de 5 hovedpilarer i SEO hjelper deg.
-
Sidetitler:
Sidetittelen, også referert til som ‘tittel-tag’, ‘meta-tittel’ eller til og med ‘SEO-tittel’ er et HTML-element i hodet på en nettside som tydelig skal beskrive innholdet og formålet med siden for å besøkende på nettstedet og søkemotorer.
-
Metabeskrivelser:
En metabeskrivelse er en HTML-tag som oppsummerer innholdet på en nettside. Det er teksten, ofte rundt 160 tegn lang, som vises under sidetittelen i søkemotorresultatene.
-
Schema:
Å legge til schema på nettsiden din forteller søkemotoren nøyaktig hva innholdet ditt prøver å si. Den konverterer ustrukturerte data til strukturerte data slik at søkemotoren kan gjennomsøke bedre. Forbedringen i gjennomsøking av søkemotorer vil øke nettstedets rangering samtidig som andre beste praksiser for SEO i tankene.
-
Bildeoptimalisering:
Målet med bildeoptimalisering er å redusere størrelsen på bildefiler så mye som mulig samtidig som kvaliteten opprettholdes. Dette vil også forbedre bildenes SEO-ytelse slik at bildene dine rangeres høyere på Google og andre bildesøkemotorer.
-
Alt tekst:
Bruk av alternativ tekst hjelper søkemotorer med å indeksere og rangere bilder riktig i søk. Ved å legge til en beskrivelse til bildet, gir det søkemotorer kontekstuell informasjon om innholdet på siden.
-
-
Teknisk SEO
Som punkt nummer 2 av de 5 hovedpilarer i SEO, er teknisk SEO refererer til nettsted- og serveroptimaliseringer som hjelper søkemotorer å gjennomsøke og indeksere nettstedet ditt mer effektivt.
-
Nettstedhelse:
Nettstedhelse er en kvalitetsindeks som SEO-verktøy som SEMRush og ahrefs kan gi for å evaluere nettstedets struktur, ytelse, sikkerhet og tekniske SEO. Denne beregningen gir deg en idé om hvordan nettstedet ditt er sammenlignet med andre nettsteder når det gjelder teknisk SEO.
-
Datasporing:
For å måle effektiviteten av SEO-innsatsen din, kvantifisere SEO-beregninger og overvåke dem, og justere strategien eller utførelsesprosessen i henhold til dette, er SEO-sporing prosessen med å analysere disse målingene.
-
Indeksering:
Indeksering er prosessen med å lagre nettsider i indeksen – en søkemotors database. Dette er et nødvendig trinn før nettstedet ditt kan vises på Google. I gjennomsnitt er 16 % av nettsidene ikke indeksert. Dette SEO-problemet er en alvorlig sak for virksomheten din, hvis folk ikke finner deg, vil de ikke kjøpe fra deg.
-
Intern lenkestruktur:
Linkene på nettstedet ditt kobler en side til en annen. Både brukerne og søkemotoren til nettstedet ditt bruker lenker for å finne innhold på nettstedet ditt. Lenker lar brukerne dine navigere på nettstedet ditt og finne det relevante innholdet de leter etter. Søkemotorer bruker lenker for å navigere på nettstedet ditt for rangeringsformål.
-
Nettstedsstruktur:
Nettstedets struktur indikerer for Google hvilke sider som er viktigst. Dette betyr at du kan kontrollere hvilket innhold som rangeres høyest ved å strukturere nettstedet ditt.
-
Omdirigeringer:
En omdirigering oppstår når noen ber om en bestemt side, men blir omdirigert til en annen side. Nettstedets eier kan ha fjernet siden og omdirigert besøkende og søkemotorsøkeprogrammer til en annen side.
-
UI/UX:
SEO er mediet for å drive trafikk til et nettsted, men UX/UI-designet til nettstedet skaper til syvende og sist brukeropplevelsen. Den beste SEO-strategien i verden vil ikke oppnå resultater uten en sterk nettside. Begge jobber unisont for å tilfredsstille brukerens intensjoner og generere konverteringer når de kommer dit.
-
-
Innhold SEO
Å lage innhold som hjelper nettsidene dine til å rangere høyt i søkemotorene er en viktig del av SEO-innhold. Alt fra skriving og strukturering til selve innholdet er inkludert.
-
Innholdsskaping:
Å lage innhold som hjelper nettsidene dine til å rangere høyt i søkemotorene for den spesifikke tjenesten/produktet og geografien din bedriftstjeneste er en viktig del av SEO for innhold. Den omfatter alt relatert til å lage og strukturere innhold på nettstedet ditt. Å bygge flott innhold er viktig fordi det hjelper folk med å finne nettstedet ditt og lære mer om hva du gjør og selger. Hvis du kan skrive engasjerende artikler som snakker direkte til potensielle kunders behov, vil du ha lettere for å få dem interessert i det du har å tilby.
-
Søkeordintegrering:
Innholdet på nettsidene dine er definert av søkeordene. De er ordene og uttrykkene som søkere skriver inn i søkemotorer, for deres søk. Alle bildene, videoene og annen tekst på nettstedet ditt kan kokes ned til søkeord. Dette er en av de mest avgjørende aspektene ved SEO-strategien din. Å vite hvilke emner brukere oppsøker og søkeord de bruker når de søker informasjon om tjenestene eller produktene du tilbyr, er avgjørende for å lage innhold som brukerne vil finne nyttig.
-
Overskrifter:
SEO-optimalisering på siden involverer overskrifter, som er avgjørende for søkemotorer som Googles raske sideskanning og rangeringsprosess. Overskrifter hjelper ikke bare søkemotorer med å identifisere innholdet ditt, men hjelper også besøkende på nettstedet å konsumere det mer effektivt.
-
Ankere:
Den klikkbare teksten i en hyperkobling er kjent som ankerteksten. Basert på SEO-praksis er det viktig å lenke til relevante sider i stedet for generisk tekst. Blå understreket ankertekst er standarden, men du kan endre fargen med HTML-kode hvis du ønsker det.
-
-
Forretningsoppføringer og sitater
Ofte ignorert, og stemoderlig behandlet er nummer 4 av de 5 hovedpilarer i SEO såkalte virksomhetsoppføringer og omtaler herfra. Dette skal ikke undervurderes, da dette kan bygge hele grunnlaget for suksess om gjort riktig, spesielt for lokale bedrifter. Virksomhetsoppføringer og sitater refererer til enhver referanse til bedriftens kontaktinformasjon som finnes på nettet.
-
Google Business Profile:
En Google Business Profile, (tidligere Google My Business) gjør det mulig for bedrifter å opprette en profil med sin plassering, kontaktinformasjon og kundeanmeldelser.
En optimalisert Google-bedriftsprofil forbedrer kartrangeringene og kan ha en betydelig innvirkning på telefonsamtaler, nettstedtrafikk og/eller klikk for veibeskrivelser. For tjenestebedrifter som betjener et lokalt marked er kartposisjoner viktig.
-
Bing Places:
Bing Places, som en Google-bedriftsprofil, viser informasjonen din i sitt eget kunnskaps- eller lokalpanel i Bing-søkeresultater, eller hvis søket er bredere, vil det vises over organiske søkeresultater. I rutenettvisning vil oppføringen din vises på Bing Maps.
-
Core70:
Sjekk helsen til bedriftsinformasjonen din på nettet med hjelp fra HLMs Footprint™ Core70-oppføringsskanning. Se umiddelbart hvordan de mest kritiske posisjonsdataene dine vises på Google, Yelp, Facebook og dusinvis flere kart, apper, søkemotorer og kataloger.
-
Nap Consistency:
Nap Consistency refererer til navnet, adressen og telefonnummeret (NAP) til en stedsbasert virksomhet som er tilkoblet og konsistent gjennom alle dens online oppføringer, lokale kataloger, sosiale mediekontoer og nettsteder. På grunn av dette blir det ansett som en rangeringsfaktor for lokal SEO.
-
-
Linkbygging:
Den femte og siste av 5 hovedpilarer i SEO er linkbygging. Linkbygging er en viktig del av enhver SEO-strategi fordi den bidrar til å forbedre rangeringen din i søkemotorer som Google og Bing ved å sørge for at andre nettsteder lenker tilbake til dine fra deres (som betyr mer trafikk).
-
Konkurranseanalyse:
En konkurrentanalyse består av å undersøke SEO-landskapet i din bransje og studere konkurrentenes nettsteder for å øke din egen SEO og forbedre rangeringen. Hvis du vil se hvordan bedriften din står seg opp mot konkurrentene, kan du be om en gratis konkurranseanalyse. Rapporten din inneholder en markedsoversikt og en samlet synlighetspoeng, viktig demografisk informasjon inkludert hvor mange potensielle kunder markedet ditt, en sammenligning med toppkonkurrentene dine ifølge Google, og innsikt i hvilke deler av strategien din som trenger forbedring.
-
Ankertekstbehandling:
Den enkleste metoden for å optimalisere ankeret for SEO er å sikre at den refererer til passende søkeord for nøyaktig å beskrive siden eller ideen du lenker til. Det er en risiko for at du kan overoptimalisere ankerteksten din med repeterende, søkeordrike fraser. Ankerteksthensikt er like viktig som nøkkelord når det kommer til SEO.
-
Linkprofilanalyse:
En linkanalyse, også kjent som en omfattende linkrevisjon, er prosessen med å se på alle linkene som peker tilbake til nettstedet ditt og analysere dem. Hvis en koblingsanalyse utføres på en målrettet måte, kan den avsløre alvorlige problemer med søkemotorresultatsiden (SERP) ytelsen til nettstedet ditt som helhet.
-
Gjesteblogging:
Gjestepostering er det å skrive blogginnlegg for andre nettsteder for å få tilbakekoblinger. Til gjengjeld for en artikkel kan en blogg inneholde en referanse til nettstedet ditt. I ulike deler av innlegget kan lenker nevnes.
-