Antallet klikk økte fra noen hundre til flere tusen innenfor samme budsjett på en måned. Det kan du også gjøre med anonymisering.
Dette er en av de enkleste måtene å øke klikkrate på i sosiale medier. Eksempel ligger i bunn av artikkelen
Avisene er eksperter i å få flere klikk, og dette er en av de mest brukte metodene for gjøre en sak (mer?) klikkbar.
Typiske slike overskrifter kan være:
- «Mann, 32, fra Bergen i brann på utedo – Klovn arrestert»
- «Svensk bestemor fant seg selv naken i et bedehus. Sjokkert»
Formelen er som følger:
- En [kjønn]+[alder]+[egenskap] fra [sted] gjorde [noe spesielt]. [Reaksjon].
Vi gjør det samme, men i stedet for en tabloid vinkling, så legger vi inn målgruppens problem, ditt verktøy som deres løsning, og utbyttet ved å bruke det.
Formelen for å flere klikk blir da slik:
- En [alder] [yrke] fra [sted] hadde [problem], som [kjønn] løste med [produkt/tjeneste], og fikk [utbytte]
En overskrift i annonnse kan for eksempel se slik ut:
- En [Tannlege] [42] fra [Otta] [ble kvitt] [nakkesmertene] med [foampute fra Kid].Hvis du har mindre plass, kan du skrive:
- [Tannlege] [42] fra [Otta] [kvitt] [nakkesmertene].
På denne måten får du i overskriften alene målrettet deg mot publikum på følgende segmenter:
- alder
- kjønn
- sted
- yrke
- problem
Dette er målretting som er blitt vanskelig å gjøre presist med dagens GDPR regler, men med denne enkle formelen omgår du hele problemet.
Formelen er også fleksibel. Det ene må ikke komme før det andre. Du må bare passe på at de nødvendige elementene er med, slik at overskriften gir mening.
Hvordan har jeg fått flere klikk med dette?
Her er et eksempel på en kampanje jeg kjørte ut for noen år siden.
(Og, ja, tallene er statistisk gangbare med god margin.)
Resultater som dette stort sett er forbeholdt sosiale medier. Det skyldes at de i stor grad baserer sine eksponeringer på adferden til brukerne. Og når du er så spesifikk på målgruppen, så responderer systemene positivt på din intensjon.